torsdag 27 oktober 2011

Hardship

Enligt svenska staten tillhör Zambia kategorin "hardship-länder", vilket innebär att vi som jobbar på ambassaden får en gratis (dock skattepliktig) resa till Kapstaden om året för att vi ska stå ut. Oftast är det ganska uthärdligt här i Zambia. Till exempel när man sitter vid poolkanten och smuttar på en oförskämt billig iskall öl i den 25-gradiga värmen klockan 14 en fredag när man slutat jobbet.

Då längtar man inte hem till Sverige direkt. Men ibland gör man faktiskt det. Eller rättare sagt man saknar att vara någon annanstans än just Zambia. Det händer mig allt oftare; kanske blir jag allt mindre tolerant och stör mig på saker som jag först tyckte var kul och lite exotiskt. Eller så har jag blivit en surgubbe nu när jag snart är 30.

Är det tungt i höstmörkret? Stör du dig på Sverige? Är du en gammal sidait som längtar tillbaka till Afrika? Är du avundsjuk för att jag tillbringar vintern i ett varm och exotiskt land utan strand? Den här listan är för dig.

Topp 10: Jag stör mig på Zambia när...


10...det bästa (och enda) på TV är en dubbad venezuelansk såpa från 1986.

9...jag har riktigt, riktigt bråttom och bilen framför rullar på i 30 km/h. På en 80-väg. I ytterfilen.

8...jag kommer på sig själv med att tänka att 150 dollar natten för ett litet trähus utan el och toalett ute i bushen är "helt okej".

7...jag besöker Dr Osman, expert på magproblem, för tredje gången samma månad

6...jag förgäves letar information på internet om bioprogram, telefonnummer till kundsupport, adress till en restaurang, öppettider eller egentligen vad som helst.

5...jag hör servitören säga "kan du vänta medan vi gör en ny beställning?" efter att jag påpekat att han serverat något helt annat än det jag beställde för 1,5 timmar sedan.

4...jag kliver in i en ödsligt tom möteslokal och inser att jag återigen dykt på på utsatt tid.

3...jag möts av ett tomt gurglande ljud när jag sätter på duschen efter att sprungit i den 35-gradiga värmen.

2...jag ser skärmen slockna precis innan jag skickat iväg det jättelånga och viktiga mailet som jag såklart inte har sparat och bockar av det femte strömavbrottet för dagen.

1...jag tänker på alla ni som inte är här. Jag saknar er!

7 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är fyra stadier:

    Steg 1: Chock-stadiet "Det kan inte vara så här"
    Steg 2: Förälsknings-stadiet "Det är inte som i Sverige och det är underbart"
    Steg 3: Hat-stadiet "Varför i helvete är det inte som i Sverige"
    Steg 4: Likgiltighetsstadiet "Det är så här och jag skiter i det"

    Sedan börjar det om på 1 igen.

    SvaraRadera
  2. Bra! Det låter som du kommer hem igen. Det gillar vi!

    SvaraRadera
  3. I morse var det mörkt, sju grader och duggregn här i ankdammen. Hoppas du får en skön helg Ola! /Åstedt

    SvaraRadera
  4. Känner igen det här.
    Befinner mig sedan '88 i Sverige och pendlar hela tiden mellan steg 3: "Varför i helvete är det inte som i andra europeiska länder"
    och steg 4."Det är så här och jag skiter i det"
    och vad gäller dem 10 topp:
    10. Jag tittar sällan på TV men 'bonden hittar fru' eller 'Robinson' tycker jag är också helt ointressant.
    9. Svenskar kör alltid irriterande långsam.
    8. Hyrorna är på tok för hög i Stockholm.
    7. Hade en asthma anfall i fredags. Får inte luft och går till akuten. 'Kan du kommer på måndag? Just nu är ingen här som kan hjälpa dig.'
    6. Ok då. Den service finns. Jag använder den ca 1 gång om året.
    5. Kaffe och pubar har inga servitörer. Man hämtar själva vid disken (efter att ha stått i kö en längre tid) och betalar innan man förtära.
    4. Tja.
    3. Har bott hittills på tre ställen i andra hand eller som inneboende. Eget kontrakt går inte att få. I två av lägenheterna gick det inte att stoppa spolningen i toiletten.
    2. Ok, el finns. Men har man Comviq mobil är det som att sitta i en afrikansk internetkaffe. Eller värre.
    1. Samma här.
    Det här va ju roligt.
    Mindre roligt blir det om du har tex med försäkringskassan, transportstyrelsen, bostadssituationen etc att göra.
    Njut av värmen. Sverige kan vara för en utlänning ganska exotisk, surrealistisk och kallt
    Hälsningar
    /J

    SvaraRadera
  5. @Anders, klockren analys. Hemligheten borde då vara att stanna kvar i steg 2 så länge som möjligt. Några tips?

    @Erik och Olof, tack!

    @J, många bra poänger där, även om jag tycker punkt 4 är lite kryptisk. Menar du att svenskar är korta i tonen och otrevliga t.ex. på bussen? Det skriver jag under på - Sverige har mycket att lära av Zambia på den fronten!

    SvaraRadera
  6. Nja, svårt med tips. Det som gäller är att fatta hur det funkar bara! - Vara upplyst om sin fas liksom! :)

    SvaraRadera
  7. Jag jobbar på det. Befinner mig just nu mellan 3 och 4. Det verkar som om de flesta är där någonstans efter drygt ett år. Färskingarna som varit här några månader är fortfarande på ettan, medan de som firar ett halvår i Zambia njuter av stadie 2. Lyckostar.

    SvaraRadera