onsdag 6 oktober 2010

Vårtsvin och Fiskörnar

De som varit med förr säger att Zambia inte kan mäta sig med välkända safariställen i Kenya, Tanzania och Sydafrika när det gäller tillgången på exotiska djur eller praktfulla savanner. Men de säger också att Zambia är mer "äkta" - vissa ställen har blivit charterliknande turistfällor medan Zambia lyckats behålla närheten till naturen och ostördheten. Det finns många anledningar till detta, två av dem kan vara kass infrastruktur och dyra priser.

Zambia har mängder med nationalparker, men tyvärr ligger många av dem tidsmässigt ganska långt bort från Lusaka. Det finns ganska exakt en bra väg i varje vädersträck från staden, och även om man kommer rätt långt i rätt riktning måste man förr eller senare svänga av. Och då blir det till att sakta ner rejält om man har fyrhjulsdrift och vända om om man inte har det.

En park som ligger ganska nära (typ 4-6 timmar) är Kafue National Park. Dit åkte jag i helgen och även om min tidigare erfarenhet av safari är rätt liten tror jag att de (alltså de som varit med förr) verkar ha rätt. Ett exempel på detta är att det inte finns några stängsel i eller runt parken, ett annat är att man går runt istället för att åka bil. Det är inte ovanligt att djur (t.o.m. elefanter eller lejon) passerar igenom lägret där man sover och ibland även på dagtid. Det hände tyvärr inte oss, däremot fick vi kika på ett lejon som låg och lurpassade ett hundratal meter från lägret. Tyvärr (eller inte) kommer man inte närmare än så till fots eftersom lejonen retirerar om de känner att en människa närmar sig, men om man har bil gör de inte kopplingen att det är människor i bilen så då kan man ta sig riktigt nära - vi var inte mer än 10 min från en lejoninna som spanade in ett gäng antiloper. Tyvärr verkade hon inte tillräckligt hungrig så vi fick inte se henne i aktion.

Lejon i all ära, men fråga är om inte flodhästar är mer intressanta. Tack vare Disney tror många att flodhästar är klumpiga, lite dumma men snälla medan de i själva verket är det djur som dödar flest människor i Afrika. De är stora, snabba och riktigt griniga, särskilt om man är i vägen. Men de är roliga att se på, särskilt när de är på land för då ser man hur otroligt stora de är. På natten är de uppe och käkar gräs, på dagarna ligger de i vattnet och latar sig eller leker med varandra.

Förutom flodhästar och lejon prickade vi av en mängd andra djur - allt från vårtsvin (Pumba på Swahili) till Zambias nationaldjur Fisk-örnen (du känner säkert igen den från Zambias flagga). Vi hade även förmånen att se en mycket, mycket ovanlig fågel - jag har glömt vad den heter men den bor i hålor i marken istället för i träd (vilket antagligen är en bidragande orsak till att den är så ovanlig - varsågod alla ormar, ta för er). Fågelskådare åker tydligen till Afrika enkom för denna fågel, så det kändes verkligen taskigt av mig att inte ens komma ihåg vad den heter.

Jaja, nog för idag. Nästa gång berättar jag om presidentens äventyr, eller kanske om zambisk fotboll.


2 kommentarer:

  1. Jätteroligt att läsa din blogg!
    Lova att akta dig noga för flodhästar!
    Svärmor

    SvaraRadera
  2. Tack Elisabeth, jag aktar mig så mycket det bara går! Tacka vet jag lejon:-)

    SvaraRadera