tisdag 14 december 2010

Hälsa på-test

Du vet väl att du är jättevälkommen att hälsa på oss (jag och Maria alltså, från och med fredag bor hon också här - hurra!) här i Zambia? Om du inte visste det så vet du det nu. Och om du är osäker på om en Zambiaresa är något för dig kommer här ett enkelt test för att ta reda på saken.

TEST: Bör du hälsa på Ola och Maria i Zambia??

Är en Zambiaresa någonting för dig, eller bör du spendera tid och pengar på annat sätt? Svara på frågorna nedan för att få reda på saken.


1. Hur många gånger har du varit i Afrika söder om Sahara?

A. Fler än 5 gånger
B. 1-5 gånger
C. Ingen gång

2. Vilket av följande påstående tycker du bäst stämmer överens med din upplevelse/bild av Afrika?

A. Varmt, smutsigt, eländigt och farligt
B. Varmt, fattigt men vänligt
C. Varmt, vänligt och spännande

3. Hur skyddar man sig bäst mot malaria?

A. Genom att hålla sig inomhus på kvällarna
B. Malariamedicin
C. Malariamedicin och heltäckande kläder på kvällarna

4. Gillar du vilda djur?

A. Nej
B. Ja, så länge de håller sig på behörigt avstånd
C. Ja, särskilt lejon, flodhästar och elefanter

5. Vad innebär uttrycket This Is Africa (TIA)?

A. Att det finns en utförlig guide till hur Afrika fungerar - om man bara följer den går allting alltid som planerat
B. Att i Afrika tar saker och ting väldigt lång tid
C. Att man i Afrika får räkna med att saker och ting inte alltid går som planerat

6. Hur trivs du i 30 graders värme?

A. Inte alls - tacka vet jag svensk vargavinter
B. Jag överlever
C. Utmärkt, så länge det finns en pool på tomten

7. Hur förhåller du dig till insekter, så som myror, kackerlackor och sånt?

A. Jag är livrädd för dem
B. Jag ogillar dem skarpt men så länge det finns insektssprej är det lugnt
C. Vi är inte bästa vänner, men så länge de inte finns i maten har jag inga problem

8. Vad tycker du om att okända människor börjar prata med dig?

A. Usch, vad jobbigt!
B. Oftast kul, men jobbigt om de försöker sälja saker
C. Härligt, det är bästa sättet att lära känna ett land

9. Hur lång tid kan du tänka dig att sitta på ett flygplan

A. Allt över 10 timmar är otänkbart
B. Jag klarar upp emot 20 timmar, så länge resmålet är värt det
C. Men en god bok eller trevligt sällskap kan jag flyga hur länge som helst

10. Hur bra är du på att pruta?

A. Jag prutar inte - antigen betalar jag vad de vill ha eller så struntar jag i det.
B. Ok, för att vara svensk.
C. Jag är grym - prutning är en av mina favoritsysslor

Okej, nu är du klar. Summera dina poäng:

A = 0 p
B = 1 p
C = 3 p

0-10 p: Zambia är kanske ingenting för dig - stanna hemma i Sverige, njut av vintern, vi ses om ett år!

11-15 p: Zambia, ja varför inte!? Du är beredd på att saker och ting inte alltid flyter på lika bra som i Sverige, och att det kan vara lite varmt, lite jobbigt och lite mycket insekter. Men det är det värt!

15+ p: Boka biljett nu, för tusan!


Lite praktiska tips för dig som fick höga poäng:

- Det finns två alternativ när det gäller flyg: Billigt men omständligt med Ethiopian Airlines (Sthm - Rom - Addis - Harare - Lusaka) eller dyrare men snabbare och bekvämare med British Airways (Sthm - London - Lusaka, alt. via Johannesburg).

- Under November-April är det regnperiod i Zambia. Ibland regnar det dagar i sträck, ibland är det soligt på dagen och regn på kvällen. I slutet av regnperioden kan vissa vägar vara obrukbara och det är allmänt lerigt överallt. Under Juni-Juli är det förbannat kallt, särskilt på kvällarna.

- För dig som är intresserad av att se mer av regionen under en längre semester går det utmärkt att kombinera Zambiaresan med en tripp till Sydafrikas fantastiska landskap, Moçambiques kritvita stränder, bekväma lake Malawi eller Namibias oändliga ökendyner. Bara för att nämna några exempel.

- Även en kortare vistelse kräver minst en vecka för att hinna med "måsten" som Victoriafallen eller safari

- Lonley Planet och Bradt är bra guideböcker som ger inspiration och förslag på resmål. Lonley Planet Zambia och Southern Africa finns att låna vid ankomst.

4 kommentarer:

  1. Jag fick 16 poäng, så antar att vi kommer!

    SvaraRadera
  2. Hurra! Testet är vetenskapligt utvecklat och allt sånt, så det är bara att boka biljett (efter att ha kollat datum med oss förstås)!

    SvaraRadera
  3. Jag hade näst intill full pott, så när som på 1 p, så jag antar att jag är på väg jag med...
    /Fia

    SvaraRadera
  4. Inte full pott - (avskyr att pruta och tycker att folk borde lära sig att värdera sina hantverk) - men jag kommer över ikväll iaf och tittar på film =)

    SvaraRadera